Doświadczenie pokazuje, iż niezwykle istotnym jest odpowiednie zgłoszenie szkody oraz precyzyjne formułowanie wszelkich informacji przekazywanych do zakładów ubezpieczeń.
Często spotykane błędy takie jak:
- nieprecyzyjne wskazanie okoliczności zdarzenia,
- niewłaściwe sformułowanie roszczenia,
- niewłaściwe udokumentowanie roszczenia,
mogą spowodować w efekcie odmowę wypłaty odszkodowania przez zakład ubezpieczeń.
W postępowaniach likwidacyjnych należy pamiętać, iż każdy zakład ubezpieczeń jest instytucją która w założeniu ma przynosić zyski - błędem jest więc traktowanie ubezpieczycieli przez niektórych ubezpieczonych jako instytucji charytatywnych.
Przekonanie ubezpieczonych i poszkodowanych, że skoro zostało zawarte ubezpieczenie, to zakład na pewno wypłaci odszkodowanie prowadzi często do niezadawalających strony rozstrzygnięć (tj. do odmów wypłaty odszkodowań).
Należy pamiętać, że każda informacja przekazana w procesie likwidacji szkody może mieć kluczowy wpływ na jej rozstrzygnięcie.
Niejasne sformułowania, przemilczenie okoliczności które wydają się nieistotne czy wręcz przedstawienie przebiegu zdarzenia niezgodnie z prawdą może więc skutkować odmową wypłaty odszkodowania i w efekcie:
- brakiem uzyskania odszkodowania za szkodę, w przypadku gdy jesteśmy poszkodowanym lub uprawnionym,
- koniecznością wypłaty odszkodowania z własnej kieszeni, w sytuacji gdy jesteśmy zobowiązanym do naprawienia szkody, a umowa ubezpieczenia OC nie pokryła danego ryzyka.
W zakresie czynności CATL znajduje się m.in.:
- zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela,
- pomoc w skompletowaniu niezbędnych dokumentów wymaganych przez zakłady ubezpieczeń,
- prowadzenie korespondencji z zakładami ubezpieczeń oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w sprawę,
- przekazywanie dokumentacji do zainteresowanych podmiotów,
- analiza zgłaszanych roszczeń pod kątem ich zasadności oraz wysokości.